Kobieta stojąca przy rowerze

Jak wrócić do formy po ciąży?

Ciąża to dla kobiety magiczny czas, który związany jest z oczekiwaniem i przygotowywaniem się do przyjścia na świat dziecka. Podczas 9 miesięcy nasz organizm bardzo się zmienia, dostosowując się tym samym do nowej sytuacji. Po porodzie zazwyczaj żadna mama nie wygląda tak, jak kilka miesięcy wcześniej. Jak więc wrócić do formy po ciąży?

Ile można przytyć w ciąży?

Trudno określić ile maksymalnie może przytyć kobieta w ciąży. Przyjmuje się, że średnio jest to 10-20 kg. W tej wadze znajduje się masa dziecka, ciężar wód płodowych, łożyska. W organizmie kobiety zwiększa się też ilość krwi i tłuszczu, który przydaje się podczas laktacji. Oczywiście można też przytyć więcej. Uzależnione jest to stanem zdrowia, kondycją, predyspozycjami genetycznymi i innymi czynnikami.

Kiedy zacząć ćwiczyć po porodzie?

Wszystko zależy od tego, jaki to był poród. Jeśli siłami natury, ćwiczyć można po miesiącu. Jeśli natomiast było to cesarskie cięcie, wtedy wysiłek fizyczny wskazany jest dopiero po 6 tygodniach. Decyzję do ćwiczeniach warto skonsultować z lekarzem, który oceni czy nie doszło na przykład do rozejścia mięśnia prostego lub czy nie ma innych przeciwwskazań do uprawiania sportu.

Jakie ćwiczenia wykonywać po porodzie?

Najważniejsze to nie rzucać się na głęboką wodę. Ciąża i poród były ogromnym wysiłkiem dla organizmu i potrzebuje on czasu, żeby w pełni się zregenerować. Dlatego też lepiej zaczynać od podstawowych ćwiczeń, które nie obciążają nas za bardzo. Może to być na przykład gimnastyka wykonywana w domu. Istotne są ćwiczenia rozciągające, ale też wzmacniające mięśnie brzucha. Można też zacząć od godzinnych marszów z wózkiem. Tym samym połączymy przyjemne z pożytecznym. Najważniejsze, by był to marsz w dobrym tempie, a nie spokojny spacer. Dobrym wyjściem jest też trening rowerowy. Warto wygospodarować w tygodniu 2h dla siebie, kiedy tata zostanie z maleństwem i pójść wtedy na rower. Oczywiście, jeśli nie ma już do tego przeciwwskazań.

Kobiety mogą również zapisać się na siłownię lub do klubu fitness. Wiele z nich w ofercie ma zajęcia dla młodych mam, które są dopasowane do możliwości kobiet, które są krótko po porodzie. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy ćwiczyć bezpiecznie, wiedząc że czuwa nad nami trener, który wie, co możemy już wykonywać, a z czym lepiej się wstrzymać.

Jaka dieta po porodzie?

Kobiety, które karmią piersią nie mogą od razu przechodzić na niskoenergetyczną dietę. To dodatkowo osłabi i tak już obciążony ciążą i porodem organizm. Lepiej stosować dietę racjonalną, ale lekkostrawną, czyli jeść po prostu zdrowo. Warto dodać, że mamy karmiące piersią spalają przez to 500 kalorii, a więc można powiedzieć, że już przez samą tą czynność chudną.

Kobiety, które nie karmią piersią mogą po zregenerowaniu się organizmu przejść na dietę niskoenergetyczną. Najlepiej zrezygnować z produktów o dużej zawartości węglowodanów i tłuszczy. Trzeba wyrzucić z codziennego menu słodycze, pieczywo, ziemniaki i produkty przetwarzane. Warto też pamiętać, żeby jeść małe porcje, ale częściej, nawet 5 razy na dobę. Kolację zaleca się zjeść na kilka godzin przed snem. Stosowanie się do takiej diety pomoże nam wrócić do formy sprzed ciąży.