Kobieta w ciąży siedzi na boisku

Aktywna przyszła mama – jaki sport można uprawiać będąc w ciąży?

Od jakiegoś czasu wzrosło zainteresowanie kobiet w ciąży sportem. Co jakiś czas toczą się dyskusje wokół tego, czy ćwiczenia fizyczne są dla przyszłych mam zdrowe, czy też wręcz przeciwnie. Odpowiedź jest prosta – wszystko w granicach zdrowego rozsądku i w porozumieniu z lekarzem. Podpowiadamy, które ćwiczenia są najmniej ryzykowne i przynoszą najwięcej korzyści.

Pływanie

Jest to jedna z najczęściej polecanych aktywności fizycznych dla przyszłych mam. Pomaga rozluźnić mięśnie, zmniejsza dolegliwości bólowe kręgosłupa, odpręża, poprawia krążenie krwi, odciąża stawy. Istotny jest również fakt, że ryzyko kontuzji jest bardzo małe. Przeciwwskazaniem do pływania może być stan zapalny pochwy lub rozwarcie szyjki macicy.

Aqua aerobic

Ten rodzaj aktywności jest polecany wszystkim, nie tylko kobietom w ciąży. Do zalet takich jak poprawa koordynacji ruchowej i równowagi, zwiększenie wytrzymałości organizmu, uwalnianie endorfin (w końcu aqua aerobic to również świetna zabawa),możemy dopisać wszystkie korzyści przypisywane pływaniu. Także przeciwwskazania są identyczne, jak w przypadku pływania.

Spacery

To chyba najmniej wymagająca forma aktywnego spędzania czasu. Nie wymaga specjalistycznego sprzętu, stroju, a do tego może sprawić wielką przyjemność. Przede wszystkim pomaga dotlenić zarówno mamę, jak i dziecko, wzmacnia cały organizm, poprawia krążenie krwi, relaksuje i poprawia samopoczucie. Należy przy tym pamiętać o nawadnianiu organizmu.

Jogging

Wiele kobiet rezygnuje z uprawiania joggingu, gdy zachodzą w ciąże, obawiając się o zdrowie maleństwa, często niepotrzebnie. Przeszkodą w bieganiu może okazać się po pewnym czasie wielkość brzucha, ale dopóki czujemy się komfortowo i nie zauważamy żadnych dolegliwości związanych z tą aktywnością, nie ma potrzeby by rezygnować z dobrego nawyku. Jogging, podobnie jak spacery, pomaga dotlenić organizm, poprawia krążenie oraz wzmacnia organizm. Ponadto redukują problemy związane z układem pokarmowym, takie jak choćby zaparcia. Należy przy tym pamiętać, aby biegać po płaskim terenie, nie oddalać się zbytnio od mieszkania i zawsze mieć przy sobie telefon i nie przekraczać dystansu trzech kilometrów dziennie. Pamiętajmy jednak o tym, żeby upewnić się podczas wizyty u lekarza, czy nie widzi żadnych przeciwwskazań.

Ćwiczenia mięśni Kegla

Czym są mięśnie Kegla? Inaczej nazywane mięśniami dna macicy, są zespołem mięśni i więzadeł umiejscowionych w okolicy pochwy i krocza. Mają ogromne znaczenie podczas porodu, a dobrze wyćwiczone zwiększają satysfakcję seksualną obojga partnerów. Najważniejsza w wykonywaniu tych ćwiczeń jest konsekwencja i regularność. Polegają one na napinaniu mięśni otaczających pochwę, cewkę moczową i odbytnicę. Te bardzo ważne ćwiczenia nie wpływają na ogólną kondycję organizmu, ale warto o nich pamiętać i poświęcić im parę minut dziennie.

Pamiętajcie, że w czasie ciąży zabronione są sporty urazowe, takie jak jazda konna, narciarstwo, lekkoatletyka, sporty walki, gra w tenisa czy też wspinaczka górska. Mimo iż na pierwszy rzut oka mogą nie wydawać się nam niebezpieczne, to często prowadzą do kontuzji, które w tym stanie mogę być o wiele bardziej groźne niż zazwyczaj.